25.2.13

Transfagnarde - Belgisch Kampioenschap langlauf vrije stijl lange afstand

Zonder vrijwilligers geen wedstrijd...
Een BK langlauf lange afstand in België is een uitzonderlijke gebeurtenis. Het laatste BK vond in 2010 plaats in de Zwitserse Jura ( Les Rasses ), maar door de geringe opkomst (2 Belgen) kon men bezwaarlijk van een BK spreken...
Dit jaar lagen de zaken anders: genoeg sneeuw en een prachtige locatie: Waimes, het dak van België.
Jean-Pierre Lekeu samen met
Bruno Vanvolsem: drijvende
 kracht achter de
 Transfagnarde
De uitzonderlijke sneeuwcondities lieten de organisatoren toe om een helse job tot een goed einde te brengen en zowel de mannen als de vrouwen over één enkele ronde van resp 30 en 20 km te sturen. In België zijn dergelijke grote rondes zeer ongewoon: we moeten teruggaan tot de jaren 90 toen er in de sneeuwrijke glorietijden nog grote langlaufwedstrijden werden georganiseerd.
Tegelijkertijd werd er een volksloop van 15 km georganiseerd: de Transfagnarde die vorig jaar wegens hevige dooi slechts in mineur heeft plaatsgevonden (Transfagnarde 2012).
In totaal waren er zo'n 150 langlaufers ingeschreven.

De vrouwenwedstrijd






Geen thee bij de aankomst, wel gluhwein en veel versnaperingen
Eigenlijk kan ik er niet veel over zeggen behalve dan dat het een prachtig, maar loodzwaar parcours was. De verse sneeuw vertraagde de wedstrijd aanzienlijk. Ik heb even schrik gehad toen ik moederziel alleen aan het skieën was. Toen ik uiteindelijk rechtsomkeer maakte, kwam ik Stéphanie Blockx tegen die het parcours kende en mij de juiste weg toonde. Ik kon mijn eerste plaats nog net veilig stellen.
Detroux Martine
De foto's hieronder heb ik zelf gemaakt. De winnaar bij de mannen (Thorsten Langer) heb ik gemist omdat ik mij nog aan het omkleden was toen hij reeds binnenliep. Spijtig genoeg heb ik geen foto van de start: het moet een mooi beeld geweest zijn: een Belgische langlaufwedstrijd met zoveel volk...
Manuel Sonnet en David Offerman

Stefan Langer: 3e bij de mannen
De uitslagen zullen hier weldra verschijnen.



Gabrielle Magis op de achtergrond



Pierre Krier








Geen opmerkingen: