10.6.10

Auto of Fiets?

Leuven centrum wordt één grote zone 30...
Vanaf 13 juni wordt de E40 van 4 rijstroken terug gebracht op 2 rijstroken. De werken zullen minstens tot midden september duren.
Mijn autorijroute tot het werk is 28 km, mijn fietsroute is 27 km (wegomlegging inclusief).
Dat zijn avast drie argumenten om mijn auto wat vaker op stal te laten staan.
Juni is de "bike to work" maand. Ik sta volledig achter dit initiatief.

Wat zijn de voordelen?
* fysieke inspanning voor en na de mentale inspanning van het werk (goed voor de creativiteit)
* onderhoud van de conditie
* opbouw van een stevige natuurlijke weerstand
* sociaal contact met collega fietsers die dezelfde route nemen
* geen file
* met de wind in de rug kortere reistijd dan met de auto tijdens de semi spits en spits
* alternatieve wegen (langs de spoorweglijn Leuven-Zaventem)
* niet vervuilend
* veel goedkoper dan de auto (dit laatste argument telt in mijn geval niet mee)

Wat zijn de nadelen?
* de  regendagen (eigenlijk nog maar 1 maal doornat geworden)
* beperkte bepakkingsmogelijkheden

Wat zijn de voorwaarden?
* Douchemogelijkheden: 6 maanden geleden werden er douches en kleedkamers geïnstalleerd. Als je een lang traject af te leggen hebt is dit absoluut een vereiste.
* Voor een lang traject heb je misschien toch een basis conditie nodig.
* Geduld. Neem je tijd. Door naar de snelheidsmeter te kijken, riskeer je je alertheid te verliezen.
* Degelijke fiets.

Op het traject Kessel-Lo - Evere doorkruis je 3 dorpskernen: Veltem-Beisem, Nossegem en Zaventem. Telkens als je op autowegen komt is het uitkijken geblazen. Automobilisten hebben doorgaans geen oog voor fietsers en ze begrijpen vaak ook echt niet hoe kwetsbaar een fietser is. Onberijdbare fietspaden (omwille van putten, glas of struikgewas bijvoorbeeld) moeten door fietsers niet gebruikt worden, maar sommige automobilisten merken niet dat fietspaden onberijdbaar zijn. Wees ten allen tijde voorbereid om je te beschermen tegen automobilisten die jou de les willen lezen en het recht in eigen handen nemen. Laat koning auto rijden tot naar de volgende opstopping. Als dode fietser kan jij je toch niet verdedigen.

Voor wie ik overtuigd mocht hebben om met de fiets naar het werk te gaan, neem een kijkje op http://www.biketowork.be/

Geen opmerkingen: