27.1.13

Belgisch kampioenschap langlauf vrije stijl korte afstand in Elsenborn

Skiclub Elsenborn heeft net vóór de intrede van de dooi het lef gehad om een Belgisch kampioenschap in te richten. Dat was een moedige zet want de Oostkantons werden tijdens deze korte winterprik niet zo rijkelijk met sneeuw bedeeld als bv Vlaanderen. We moesten het hier doen met een velletje van 5 tot 10 cm.

Uitdagend parcours


Prachtig gevarieerd parcours
De beslissing om het BK in te richten is woensdag gevallen. Op 3 dagen tijd zijn de mensen van Skiclub Elsenborn erin geslaagd om het onderste uit de kan te halen en een prachtig gevarieerd parcours  van 3 km (met 3 beklimmingen/afdalingen per toer...) voor te bereiden. Molshopen werden afgevlakt en te grote stenen werden gemarkeerd met oranje fluo verf. Waar het nodig was, werd sneeuw aangevoerd en bijgeschept. Het resultaat op zaterdagochtend mocht er wezen: een supersnelle piste (ook dankzij nachtelijke vrieskou) met voldoende sneeuw! Het was vlammen geblazen!
Daar knelde bij mij precies het schoentje...De piste was voor mijn beperkte skivaardigheden te snel. Het was moeilijk om voor een amateur als ik recht te blijven op de latten...Helaas: ik was al ingeschreven en wie het schoentje past, trekke het aan. 

Elsenborn met prachtige vergezichten
maar ook een snijdende wind!


Verslag vrouwenkoers
Gelukkig was het "Einzelstart". Een massastart leidt altijd tot gehakketak met stokken en ski's en tot valpartijen. Op een BK start er om de 30" een deelnemer. Je hebt dus tijd om te acclimatiseren en het in het begin wat rustiger aan te doen.
Start tegen de tijd: gecompliceerder om te
organiseren, maar voor de deelnemer
minder stresserend

Ik startte als 3e vrouw. Stéphanie Blockx, Astrid Vliegen (en nog anderen) hadden mij tijdens het criterium van de eerste sneeuw (op 9 dec 2012) geklopt. Gezien het snelle parcours koesterde ik dus geen enkele verwachting. Mijn eerste ronde was een ramp: het zoeken naar evenwicht vloekte met mijn wil om te winnen. Na de eerste ronde zaten we met 3 vrouwen op minder dan 10 seconden van elkaar... Naarmate de vermoeidheid toesloeg, werd mijn stijl echter minder geforceerd en soepeler. De afdalingen gingen een pak vlotter en na de tweede ronde begon ik uit te lopen op mijn concurrentes. Bij het afronden van de derde en laatste ronde bleek ik als snelste vrouw de 9 km te hebben afgelegd in 33 minuten. 
Astrid Vliegen, An Van Rie, Stéphanie Blockx
resp 3e, 1e, 2e

Elke deelnemer is kampioen
Op dit snelle  parcours hebben velen een knop moeten omdraaien. Bij aankomst is de voldoening dan ook groot en kan iedere deelnemer zich terecht als overwinnaar beschouwen. Persoonlijk heb ik mezelf overtroffen door zonder brokken de aankomst te bereiken!

BK is toegankelijk voor iedereen

Daar is zo'n BK ideaal voor: je verlegt er je grenzen en je verdiept er je techniek. Het zijn aan de start niet alleen doorgewinterde skiërs...
De organisatie is omwille van de tijdsregistratie niet eenvoudig, maar voor amateurs zoals ik is dit soort wedstrijd veel gemakkelijker en niet zo stresserend als een massastart. 
De resultaten zijn te vinden op Bellanglauf.

Pijnlijke klimmetjes, zeker met de wind op kop...


Geen opmerkingen: